دروغ سه بعدی علی عطشانی در مورد آقای الف


تحریف تاریخ هنر یعنی چه و برچسب اولین فیلم سه بعدی ایران چیست؟ و چه معنایی دارد؟
از اینکه میبینم گاهی اوقات عملکرد برخی از هنرمندان مانند مشاغل کاذب جامعه را آلوده می کند بسیار رنجیده خاطر می شوم. اما با کمی تعمق می توان به آشفته بازار جنگل وقایع پی برد. همیشه سعی کردم سکوت کنم اما گویا هر چه بیشتر سکوت می کنم کارگردان محترم آقای الف که بعضا با ادعای تحقیق در فیلمسازی سه بعدی به اشتباه خود را اولـــین فـــیلمساز و کــارگـــردان سه بعدی "اولین فیلم سه بعدی ایران" معرفی می کند توصیه می کنم که کمی احتیاط به خرج داده و تحقیق در این موضوع را جدی بگیرد. بهتر است حداقل با کمی جستجو در اینترنت تاریخ تحقیقات و تولیدات سینمای سه بعدی در ایران را از پایان نامه های دانشجویی الی تولیدات کوتاه و بلند بررسی نمایند تا اگر جایی برای ادعا بود بتوان آن را به درستی ادا کنند.
در ادامه برای مستند سازی تاریخچه ساخت اولین فیلم های سه بعدی در ایران به معرفی اولین فیلم های قدیمی خود بسنده می کنم که در سال 1378 با حمایت انجمن سینمای جوان تولید و سپس از طریق موسسه رسانه های تصویری در سراسر کشور عرضه شد.


سال 1380
فیلم مستند "بعد سوم" به کارگردانی بهروز صمد مطلق و با کارشناسی سه بعدی فـرامـرز قـهرمانی فر آماده جشنواره فیلم های آموزشی تربیتی رشد شد
این فیلم سه بعدی به سفارش دفتر تکنولوژی آموزشی وزارت آموزش و پرورش ساخته شد که می توان به فیلمبرداری بسیار خوب آقای محمدرضا سکوت اشاره کرد


سال 1383
تولید ویدئو کلیپ سه بعدی مذهبی از عتبات عالیات به سفارش مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی


سال 1385 الی 1388
پروژه عکاسی سه بعدی و فیلمبرداری سه بعدی از حرم مطهر امام رضا (ع) به سفارش مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به منظور فتوکلیپ سه بعدی آناگلیف با موسیقی محمد رضا علیقلی و صدای اذان مرحوم استاد موذن زاده اردبیلی


سال 1389
فیلمبرداری سه بعدی فیلم سینمایی "در امتداد شهر" و آموزش فیلم سه بعدی به منظور ارتقاء دانش هنری و ایجاد انگیزه تولید فیلم های سه بعدی بلند سینمایی نزد فیلمسازان ایران


سال 1389
کلیپ سه بعدی افتتاحیه مراسم تجلیل از چهره های ماندگار به سفارش دفتر دائمی چهره های ماندگار و صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران


سال 1390
تیزر تبلیغاتی پارک ساحلی آفتاب در سینمای تفریحی چهار بعدی الماس شرق - مشهد


سال 1391
کارگردانی و فیلمبرداری اولین فیلم سه بعدی ایران در ژانر اکشن / هنرهای رزمی با حضور قهرمانان واقعی رشته های هنرهای رزمی ایران از سراسر استان های کشور


.................................................


در حالی که آقای عطشانی مثل همیشه در مقابل سکوت و لطف بنده به آقای منتظری (سایت پرده سینما) جوابی بی منطق داده اند که شما خودتان می توانید حدس بزنید نشان از چیست
سوال وب سایت پرده سینما - آقای رضا منتظری: -شما پیش از این هم فیلم سه بعدی قرار بود بسازید من یادم می آید در جشنواره دو سال قبل با فیلم شش نفر زیر باران که بعدها به در امتداد شهر تغییر نام داد قرار بود اولین فیلم سه بعدی سینمای ایران را داشته باشید
جواب - علی عطشانی: - بله فیلم در امتداد شهر نیز قرار بود با سکانس هایی سه بعدی ساخته شود که این امر بنا به دلایلی محقق نشد. آقای منتظری عزیز، جا داشت میپرسیدید که به چه دلایلی و چرا محقق نشد؟

القصه
ایشان باید به یاد داشته باشند که سکانس هایی از فیلم در امتداد شهر را بنده فیلمبرداری کردم و اصلا به روی مبارکشان نمیآورند و نسخه بلو-ری سه بعدی آن را "با صدای دالبی" تحویل ایشان دادم. اما در اینجا طوری پاسخ داده اند که گویا فــرامــرز قــهرمانی فر وجود نداشته و یا ضعف از فیلمبرداری سه بعدی و یا تکنیکال استریوسکوپیک بوده و اصلا هیچ مشکلی در عدم پرداخت دستمزد بنده (حتی یک ریال) و سایر مسائل پشت پرده وجود نداشته .... که بسیار گفتنی ها برای گفتن دارم و جالب تر اینکه اسم بنده را نیز در آخر تیتراژ فیلم قید کرده اند (بدون مالیات). " اخبار روز، کارگردان اولین فیلم سه بعدی ایرانی را به شما معرفی می کنند که در تمام طول عمر خود حتی یک فریم عکاسی سه بعدی (استریوفتوگرافی) نکرده و حتی با اصطلاحات فنی و هنری فیلم های سه بعدی استریوسکوپیک آشنایی ندارد و حتی در خبرها دم از نزدیک شدن به سینمای سه بعدی جهان میزند". و من نمی توانم اجازه نابودی هنری را که برای آن سالها خون و دل خوردم را بدهم. فقط کافیست یک فیلم سه بعدی ایرانی با تبلیغات گسترده روی DVD و با فرمت آناگلیف و با عینک های سه بعدی غیر استاندارد وارد بازار شود تا مردم با ذوق و شوق آن را خریداری کنند و جوابی از آن نگیرند .... اینجاست که بدبینی مردم نسبت به تولیدات و محصولات سه بعدی ایرانی آغاز خواهد شد و دیگر کسی پی این ماجرا را نخواهد گرفت. این یعنی سقط جنین، یعنی مرگ قبل از تولد، یعنی اولین و آخرین فروش فیلم سه بعدی ایرانی در وطن. نا گفته نماند این اتفاق یک بار در ارتباط با تولید و فروش عینک های سه بعدی "آناگلیف" در ایران از سوی افراد سودجویی که فقط به فکر منفعت خود هستند رخ داده است و عینک های غیر استاندارد و ارزان قیمت با تولیدات استاندارد بنده بطور غیر مجاز در بازار و فروشگاه های اینترنتی فروخته شد که باعث اختلال در کسب و کار بنده و مشکلات قانونی شد و به همین دلیل وب سایت شخصی خود را جهت اطلاع رسانی عمومی در اختیار مردم گذاشتم، اما با گذشت سه سال از این ماجرا هنوز هم گه گاه با این محصولات روبرو می شوم و گاهی هم به اعتراض با من تماس های تلفنی برقرار می شود


اولین و آخرین فیلم سه بعدی عطشانی

و اما در مورد علی عطشانی، اضافه می کنم بطور کل بکارگیری این جمله برای آقای عطشانی خیلی سنگین و بزرگتر از آن است که مدعی ساخت اولین فیلم سه بعدی تاریخ سینمای ایران باشد چرا که مستندات لینک زیر نشان دهنده سوابقی می باشد که ایشان در آن دوران احتمالا محصل بودند و درگیر تحصیلات و شاید ایشان فقط فیلم های خود را فیلم می داند.فرصت استفاده از برچسب سه بعدی برای فروش و سود عالی در شبکه نمایش خانگی با عینک های سه بعدی غیر استاندارد مطلبی مهم است که متاسفانه کارشناسی نمی شود و بیشترین چیزی که مورد نظر مسئولین است موضوع و محتوای فیلم های سه بعدی است و این یکی از نقصان های بزرگ در تولد هنر فیلمسازی سه بعدی در ایران می باشد و امیدوارم با بدبینی مخاطبین محترم موضوع اولین و آخرین پیش نیاید.


ایجاد انگیزه برای ساخت فیلم سه بعدی

اما بنده به عنوان هنرآموز عکاسی سه بعدی و استریوسکوپی در هنرستان هنرهای زیبا خوشحالم که بالاخره توانستم بعد از فیلمبرداری سه بعدی چند سکانس از فیلم "در امتداد شهر" علی عطشانی مشوقی برایشان باشم تا انگیزه ساخت فیلم سه بعدی بلند را در ذهن او بپرورانم تا آن را تجربه کند. امیدوارم ایشان راه را درست بروند .... علی عطشانی تنها کسی بود که به دقت حرف هایم را می شنید و تمام نکات را به دقت اجرا می کرد، اما او به عنوان یک فیلمساز باید فرق فیلم کوتاه و فیلم بلند را بداند و باید روی فرمت کار خود تاکید می کرد ... برچسب اولین فیلمساز یا فیلم سه بعدی تاریخ سینمای ایران چیزی نیست که حتی من بتوانم از آن سود تبلیغاتی ببرم و آن را روی پیشانی ام حک کنم، چون از زمانی که خود را شناختم نان هنر سه بعدی و استریوسکوپی خود را خورده ام و محتاج برچسب نبودم و سعی کردم کارهایم در حد بین المللی ارائه شود که در این گاهی هم موفق بوده ام


منتقد و کارشناش فنی سینمای سه بعدی

ساخت فیلم سه بعدی سوای بحث تکنیکال - فیلمنامه - میزانسن ها - صدابرداری ویژه - موسیقی و نورپردازی های متمرکز جهت بزرگنمایی ها به تجسم سه بعدی نیاز دارد، و مهمتر از همه به تجربیات فراوان عکاسی سه بعدی نیازمند است، که متاسفانه آقای عطشانی از این تجربیات بی بهره بودند و باید از هنرمندانی در رشته عکاسی سه بعدی (استریوسکوپی) کمک می گرفتند، این چیزی است که حتی آقای جیمز کامرون و سایر کارگردانان غربی با توجه به مطالعات وسیع و تجربیاتشان هنوز هم از تیم های بسیار حرفه ای استریوفتوگرافی و استریوسکوپی بهره مند می شوند و کافیست به تیتراژ نهایی فیلم آنها کمی بیشتر دقت کرد در فیلمسازی سه بعدی و عکاسی سه بعدی قواعد و اصطلاحاتی مشترک وجود دارد که 90% از کارگردانان و فیلمسازان معمولی از آن چیزی نمی دانند، بنابراین چگونه می توانند پاسخگوی نیاز مردم و سینمای سه بعدی ایران باشند؟ مردم ایران در طی چند سال اخیر با دیدن فیلم های سه بعدی قادر به تشخیص خوب و بد فیلم های سه بعدی شده اند و ما وظیفه داریم به شعور آنها احترام بگذاریم و پاسخگوی خواسته هایشان باشیم
نگاه و نگرش بنده به این نوع رفتارهای غیر اخلاقی که توام با شعارهای تبلیغاتی است، " تحریف تاریخ سینمای سه بعدی در ایران و تحریف تاریخ هنر " می باشد و امیدوارم دیگر شاهد چنین رفتارهای ناشایستی در جامعه هنرمندان نباشم. همچنین مسئولین مربوطه در عرصه فیلم های ویدئویی و شبکه نمایش خانگی باید بطور جدی در ارتباط با تکثیر فیلم های سه بعدی آگاه باشند و نظارت کامل و دقیق آنها بر عینک های سه بعدی داخل بسته های سه بعدی با عینک های استاندارد مقایسه و کارشناسی شود، زیرا این مورد می تواند باعث صدمه مالی و جانی به چشم مخاطبین وارد کند.


استناد بر مدارک صوتی و تصویری و جراید کثیر الانتشار

جهت دریافت اسناد و فعالیت در زمینه عکاسی سه بعدی و فیلمسازی سه بعدی و همچنین ساخت انواع عینک های سه بعدی لطفا به لینک وب سایت شخصی بنده مراجعه فرمائید
http://www.iran3dcenter.com/News/3D-Movie/3D-Movie-NEWS-in-Iran.html


امیدوارم قسمت پایانی مصاحبه بالا که ناشی از داغ شدن بازار فیلم های سه بعدی می باشد را کمی جدی بگیرید تا اگر حق کسانی در سال 1389 برای کار و فیلمبرداری "در امتداد شهر" ضایع شد حداقل به تاریخ هنر و آغاز تولید اولین فیلم های سه بعدی در ایران لطمه ای نخورد
اطلاعات و اخبار به زبان عطشانی فیلم آقای الف را به عنوان اولین فیلم سه بعدی تاریخ سینمای ایران معرفی می کند !!! .... بدون اینکه سوالات تخصصی و خبری باشد، صرفا تبلیغاتی به نظر می رسد. هدف او از ساخت فیلم سه بعدی برای شبکه نمایش خانگی چیست؟ آیا تهیه کننده و کارگردان آقای الف مسئولیت و عواقبی مانند ارائه عینک های سه بعدی (آناگلیف) تقلبی و صدمه مالی و جانی به چشم مخاطبین را در عرضه فیلم سه بعدی خود را در شبکه نمایش خانگی را بر عهده خواهند گرفت؟ این اولین و آخرین فیلم سه بعدی او خواهد بود؟ چند سال سابقه عکاسی سه بعدی یا فیلمسازی سه بعدی دارد؟ آیا در حد چند فریم عکاسی سه بعدی را تجربه کرده است؟ اما او بدون تحقیق و مطالعه سخنانی به زبان آورده که گویا اصلا فــرامــرز قــهرمانی فر را نمی شناسد.! چقدر برای سکانس های فیلم "در امتداد شهر" زحمت کشیدم. بعد از 23 سال تجربه کار در فیلمبرداری سه بعدی و عکاسی سه بعدی در سطح بین الملل و ملی با برخوردهای غیر حرفه ای در این مبحث کاملا تخصصی دست به کارگردانی فیلم سه بعدی شده و سعی دارد به هر قیمتی کارگردانی اولین فیلم بلند سه بعدی ایران را به نام خود ثبت کنند!!! اما با کدام پیشینه و به چه قیمتی؟
این تیتر یکی از صفحات وب سایت بنده است که قدمتی طولانی دارد
نگاهی مستند به تاریخ تولید اولین فیلم سه بعدی ایران که در سال 1378 الی 1379 از انجمن سینمای جوانان آغاز و ادامه یافت .... برای شنیدن و دیدن مصاحبه های رادیویی و تلویزیونی فعلا باید از فیلترشکن استفاده نمائید

http://www.iran3dcenter.com/News/3D-Movie/3D-Movie-NEWS-in-Iran.html


عطشانی یکی از فیلمسازان دوبعدی بوده و در فیلم آقای الف تکنولوژی و سیستم سه بعدی را به کارش اضافه کرده که این تکنولوژی از چندین سال قبل با تکنیک های مختلف Stereoscopy در اختیار بنده قرار داشت و از آن استفاده می کردم و اینکه ایشان مدعی ساخت اولین فیلم سه بعدی تاریخ سینمای ایران شده اند فقط یک نوع هیجان زدگی مقطعی بنظر می رسد که بعد از گذشت زمانی کوتاه کمرنگ خواهد شد و به کار معمول خودشان خواهند پرداخت


با تشکر از توجه شما
فــرامــرز قــهرمانی فر
09122798203
کارگاه 02155769000
55713210
نماینده ایران در انجمن بین المللی استریوسکوپی

1391/10/14

_________________________________________________

 

اولین فیلم سه بعدی در سال 1367 با حمایت انجمن سینمای جوان ساخته شده است


فیلم سه بعدی آقای الف بسیاری از مطالب را برای مردم و مخاطبین روشن خواهد کرد و این بهترین فرصت برای سایر فیلمسازان سه بعدی ایران است، این بدین معنی است که مردم در آینده بسیار نزدیک متوجه حقیقت اولین فیلم های سه بعدی ایران خواهند شد و آنوقت است که به قول معروف آب ریخته را نمی توان جمع کرد و روسیاهی برای کسی خواهد ماند که با دروغ و حرس برای کسب نام و شهرت اولین فیلم سه بعدی تاریخ سینمای ایران و کسب درآمد سعی کرد سینمای سه بعدی نوپای ایران را به خطر نابودی بکشد و یقین دارم نامش به نکویی نرود ....!!! مگر آنکه اخبار وب سایت ها را تکذیب کند و یا اخبار خود را تصحیح کند.
سینمایی که مخاطب نداشته باشد دچار تمسخر و در نتیجه شکست خواهد خورد ... وقتی فیلم سه بعدی آقای الف با فرمت آناگلیف به شبکه نمایش خانگی راه یابد
تاریخ سینمای سه بعدی را عطشانی ها نمی نویسند و به نظر من او انرژی بیهوده ای صرف کرده که اگر این انرژی را روی کار معمولی خود می گذاشت شاید در یکی از جشنواره های داخلی موفق میشد.
تکنولوژی و سواد بصری عکاسی سه بعدی و فیلمبرداری سه بعدی از سال 1366 - 1367 در اختیار من بوده و همواره برای ساختن فیلم های سه بعدی خود از تکنولوژی و تکنیک های استریوسکوپی استفاده می کردم. تکنولوژی و سیستم فیلمبرداری سه بعدی برای ساخت فیلم های کوتاه و بلند یکسان است و عطشانی ها نمی توانند مدعی این باشند که تکنولوژی به کار رفته در فیلم آقای الف چیزی ماوراء سایر فیلم های سه بعدی دیگر است.
بنابراین باز هم میرسیم به نکته اصلی در ساخت اولین فیلم های سه بعدی توسط فرامرز قهرمانی فر که از سال 1367 با حمایت انجمن سینمای جوان تولید شد و در پانزدهمین جشنواره سینمای جوان با جلسات معارفه و سخنرانی به نمایش درآمد و در همان سال از طریق موسسه رسانه های تصویری به همراه عینک های سه بعدی عرضه شد.
من واقعا متاسفم که مجبور شدم بعد از سال 1367 خود را با در دست داشتن مدارک و مستنداتی که در وب سایت شخصی ام نیز قرار دارد، مقابل تحریف و شعارهای اولین های عطشانی قرار بگیرم. من انسان پر سر و صدا و شلوغی نیستم، اما در این مورد متوجه مسائلی شدم که واقعا قادر به بیان آنها نیستم و برای همین خطر مرگ قبل از تولد هنری نو پا را در ایران احساس کردم که این موضوع به نوبه خود جای توضیح دارد اما امیدوارم همه چیز به خوبی پیش برود.

اگر قرار است فیلم کوتاه اثر هنری بشمار نیاید و در کنار فیلم بلند نادیده گرفته شود پس این همه آثار هنری در جشنواره فیلم کوتاه 100 ثانیه ای الی غیر چه هستند؟ و دیگر اینکه استفاده از تکنولوژی و سیستم فیلمبرداری سه بعدی در فیلم های کوتاه سه بعدی همان سیستمی است که در فیلم های بلند بکار گرفته می شود پس چطور می توان قبول کرد که فیلم های سه بعدی ساخته شده در سال های 1367 الی 1390 اولین فیلم های سه بعدی ایران بشمار نیاید اما علی عطشانی که اولین کار سه بعدی اش را در فیلم شش نفر زیر باران (در امتداد شهر) را با من شروع کرده است در سال 1391 آقای الف را با چه منطقی اولین فیلم سه بعدی تاریخ سینمای سه بعدی ایران نام گذاری کرده است.... ایشان یا خود را به تمسخر گرفته اند یا بطور کل سینمای سه بعدی را اسباب بازی تبلیغات خود قرار داده ...؟ و یا بطور کل فیلم کوتاه را قابل بررسی نمی دانند؟!!! دوباره تکرار می کنم؛ تکنولوژی به کار گرفته شده در ساخت فیلم های سه بعدی کوتاه همان تکنولوژی ساخت فیلم بلند می باشد که باید در این جنگل وقایع از حق نگذریم و در اثبات حقیقت پایدار باشیم.
به نظر من هنرمندی که مردمی نباشد و به ناحق حرفی بزند، اصلا هنرمند نیست و در جامعه ما ایرانی ها جایی ندارد، چرا که حقیقت کاملا روشن است و مردم با تبلیغاتت پوچ کاملا آشنایی دارند.

 

لینک مربوط به مدارک و اسناد ساخت اولین فیلم های سه بعدی ایران توسط فـرامــرز قــهرمانی فر

http://www.iran3dcenter.com/News/3D-Movie/3D-Movie-NEWS-in-Iran.html

جالب تر آنکه در اخبار کذب علی عطشانی خبری در مورد عرضه فیلم سه بعدی آقای الف در شبکه نمایش خانگی شنیدم و می توانم بگویم این خبر بدترین خبر برای مردم و مخاطبین و مسئولین ذی ربط در وزارت فرهنگ و ارشاد می باشد. جهت اطلاع عرض می کنم که قرار است فیلم ایشان با روش Anaglyph (آناگلیف)، به همراه عینک آناگلیف و در قالب "DVD" در اختیار مردم قرار گیرد که این هم یکی دیگر از حرکت های ناشیانه علی عطشانی و یا تهیه کننده و سایر عوامل فروش این فیلم است.

قابل توجه مسئولین محترم شبکه نمایش خانگی و فیلم سه بعدی آقای الف و توضیح تخصصی در مورد عینک سه بعدی و فیلم سه بعدی در قالب "DVD" به زبان ساده


همه فیلم های معمولی (دو بعدی) در قالب DVD با فرمت vob و رزولوشن 720 * 576 ساخته می شوند و این فرمت یکی از کمپرس هایی است که باعث تغییر رنگ در فیلم ها می شود، این تغییر رنگ آنقدر نا محسوس است که با چشم غیر مسلح قابل تشخیص نمی باشد، اما در فیلم های سه بعدی که به آناگلیف تبدیل شده اند، به واسطه عینک های سه بعدی آناگلیف می توان این نقطه ضعف را مشاهده نمود. عینک های سه بعدی آناگلیف می توانند این نقطه ضعف را به چشم بیننده انتقال دهند و باعث اختلال در بینایی شوند. یعنی ناهماهنگی رنگ های فیروزه ای و قرمز در فیلم با رنگ های فیروزه ای / قرمز عینک سه بعدی آناگلیف باعث می شود که تصویر سه بعدی درگیر سایه هایی مضاعف شده و گاهی اوقات شدت آن تا حدی زیاد می شود که تصویر دوتایی دیده می شود و باعث سردرد و اختلال در بینایی بیننده می شود. لازم به ذکر است که اضافه کنم، موردی که به آن اشاره نمودم در صورتی اتفاق می افتد که حتی عینک سه بعدی بیننده آناگلیف 100% استاندارد باشد .... چرا که بطور کل فرمت vob در "DVD" با سیستم فیلم های آناگلیف هماهنگ نمی باشد، حالا شما تصور کنید اگر عینک سه بعدی هم غیر استاندارد باشد و از نوع عینک های وارداتی و ارزان قیمت چینی استفاده شود چه اتفاقی خواهد افتاد.

تصویر زیر مقایسه اختلاف کیفیت تصویر سه بعدی با رزولوشن های تعریف شده در بالا می باشد و البته جهت رویت اختلاف آنها باید عینک سه بعدی آناگلیف داشته باشید.

لطفا روی تصویر کلیک کنید

اختلاف کیفیت در دی وی دی سه بعدی آناگلیف

در این خصوص مسئولین محترم نظارت کیفی و تخصصی محصولات شبکه نمایش خانگی نباید از موارد مطرح شده غافل بمانند و به سادگی می توان این مسئله را در یک مقایسه تشخیص داد، یعنی می توان تصاویر سه بعدی آناگلیف DVD را با تصاویر آناگلیف شده همان فیلم را در فرمت استاندارد ای وی آی مقایسه نمود تا به صحت مطالب درج شده پی برد، بنده و همکارانم نیز با کمال میل می توانیم در این امر مهم کمک حال باشیم تا با عرضه اولین محصول سه بعدی ایرانی مسئول و باعث بدبینی مخاطبین و همچنین شکست این هنر در ابتدای راه نباشیم.


با تشکر از توجه جنابعالی
فــرامــرز قــهرمانی فر

نمایند ایران در انجمن بین المللی استروسکوپی

http://www.stereoscopy.com/isu/countryreps.html


1391/9/21

تماس: 09122798203

_________________________________________________



" قـابل تــوجــه کارگردانان و فیلمبرداران سینما "

مقاله ای انتقاد آمیز و تخصصی در خصوص کارشناسی و آغاز فیلمسازی سه بعدی در ایران!

آیا شما منتظر هستید تا محصولی به نام فیلم سه بعدی و بدون استاندارد با عینک سه بعدی Anaglyph تقلبی و یا چینی به بازار عرضه شود تا بعد فکر چاره باشید؟! اما به چه قیمت؟


امروزه با عرضه دوربین های فیلمبرداری سه بعدی دیجیتال از کارخانه های معروفی مانند سونی، سامسونگ، جی وی سی، پاناسونیک و غیره قابلیت فیلمبرداری سه بعدی به سمت و سوی خانگی نیز کشیده شده است و هر خانواده ای که از تلویزیون سه بعدی استفاده می کند می تواند با داشتن یک دوربین فیلمبرداری سه بعدی از تماشای فیلم های سه بعدی خانوادگی خود لذت ببرد اما برای فیلمبرداری حرفه ای، کار به این سادگی نیست! یعنی فقط با خرید یک دوربین سه بعدی و فشار یک دکمه نمی توان یک فیلم سه بعدی حرفه ای ایجاد نمود بلکه مجموعه قواعدی وجود دارند که در صورت بی توجهی به آنها بیننده به جای لذت، از آن رویگردان شده و حتی احتمال دارد که دچار سردرد، احساس فشار در چشمان و دیگر عوارض ناخوشایند گردد و این موضوع همان بحثی است که باید به آن پرداخت.

دوربین فیلمبرداری سه بعدی هندی کم سونی - خانگی

دوربین فیلمبرداری سه بعدی هندی کم سونی - Sony Unveils HDR-TD10 3D Camcorder

دوربین های فیلمبرداری سه بعدی که پاره ای از کمپانی های معروف تولید کرده اند بعلت محدودیت فاصله لنزهای ثابت خود، قابلیت ایجاد عمق و بعد مناسب در صحنه ها و شرایط گوناگون را ندارند و به همین دلیل فیلمسازان حرفه ای همواره از دو دوربین فیلمبرداری مجزا که به یکدیگر لینک و سینک شده اند بهره می گیرند تا بتوانند به نسبت فاصله سوژه تا دوربین، فاصله دو لنز را کم یا زیاد کنند.

دوربین های فیلمبرداری سه بعدی حرفه ای سوار بر کرین

دوربین های فیلمبرداری حرفه ای سوار بر کرین که با یکدیگر لینک و سینک شده اند

 

نور سر صحنه - میزان سن ها - حرکت های دوربین - صدابرداری - فکوس دوربین ها - فیلمنامه - کمپوزیسیون یا ترکیب بندی صحنه در فیلمبرداری سه بعدی با فیلم دوبعدی کاملا ً تفاوت دارد. برای نمونه در فیلم سه بعدی نمی توان پس زمینه صحنه را در کروماکی با صحنه ای دوبعدی و یا با تابلوی بزرگ نقاشی پوشاند - حرکت یا تراولینگ دوربین درکار سه بعدی بسیار مشکل ساز و باید کاملا ً حساب شده و آگاهانه باشد - فاصله بین دو لنز دوربین ها بستگی مستقیم به فاصله سوژه تا دوربین داشته و برای سوژه های نزدیک باید کم و در مورد سوژه های دور این فاصله باید زیاد شود - بیرون زدن اشیاء از پرده یکی از جلوه های دلچسب در تصاویر سه بعدی می باشد ولی این افکت اگر حساب شده اعمال نشود به گونه ای که اگر در تمام طول فیلم اجزاء تصویر از پرده نمایش بیرون بزند نتیجه فقط باعث چشم درد و سردرد بیننده شده و اصلا ً لذتبخش نخواهد بود.

فیلمسازان حرفه ای و دوربین های فیلمبرداری سه بعدی حرفه ای

جیمز کامرون و متخصصان حرفه ای به همراه تجهیزات فیلمبرداری سه بعدی فیلم آواتار

 

بسیاری از عکاسان حرفه ای معتقدند که بعد از ورود دوربین های دیجیتال به بازار جهانی، با توجه به سرعت و راحتی عکاسی دیجیتال نسبت به آنالوگ ها و بالاتر رفتن قدرت خرید و همچنین استفاده از کامپیوتر و در دسترس بودن انبوه نرم افزار های ویرایش عکس و فیلم، برخی از اشخاص که دوربین دیجیتال خریداری می کنند ندانسته خود را به عنوان عکاس معرفی می کنند!!! حال می بینیم این مشکل دوباره در مورد عکاسی و فیلمبرداری سه بعدی تکرار شده است چراکه با ورود دوربین های عکاسی و فیلمبرداری سه بعدی به بازار عده ای با خرید یک دوربین سه بعدی خود را تصویربردار سه بعدی میدانند!


متاسفانه عدم آگاهی به اصول و استانداردهای این تکنیک و بی تجربگی در نکات حساس و دقیقی که لازمه عکاسی و فیلمبرداری سه بعدی می باشد، باعث می شود که این تکنولوژی و هنر در کشور ما راه به جایی نبرده و قبل از تولد نابود و یا حاصل کار به صورت محصولی بی کیفیت و کاملا ً آماتوری عرضه شود.

با داغ شدن بازار فیلم های سه بعدی، امروزه کارگردان ها و هنرمندانی مطرح و شاخص را در کشور می بینم که متاسفانه حتی در حد یک فریم هم عکاسی سه بعدی را تجربه نکرده اند اما به پشتوانه نام نیک خود ولی بدون تحقیق و حتی بدون داشتن یک کارشناس متخصص در تصاویر سه بعدی، در این مبحث کاملا ً تخصصی دست به کار فیلمسازی سه بعدی شده تا شاید بتوانند اولین فیلم بلند سه بعدی ایران را به نام خود ثبت کنند!!!

از همه بدتر اشخاصی هستند که نه تنها عکاس، فیلمساز و کارگردان نیستند بلکه فقط به پشتوانه خرید امکاناتی بسیار محدود مثل یک دوربین فیلمبرداری هندی کم سه بعدی که فقط جوابگوی فیلمبرداری خانگی می باشد، هیجان زده شده و مشغول انجام پروژه های مهمی هستند که خود به عینه شاهد چنین اتفاقی در کنار خود بوده ام. متاسفانه علت این امر عدم آگاهی برخی از مدیران و مسئولین نهاد های دولتی یا خصوصی است که با توجه به نیاز نوآوری در سیستم شغلی خود، افراد تازه کار و بی تجربه در سه بعدی (استریوسکوپی) را برای انجام پروژه های مهم تبلیغاتی و صنعتی استخدام می کنند که مشخص است نتیجه کار آنها محصولی بی کیفیت و آماتوری خواهد بود که فقط می تواند به هنر نو پای سه بعدی در ایران صدمه وارد کند.


نگارنده این متن با بیش از بیست سال سابقه عکاسی ســه بـعدی، فیلمبرداری و فیلمسازی سه بعدی با تکنیک های مختلف تلویزیونی، ماهواره ای و استریوسکوپی که نمونه کارهایم به راحتی در اینترنت قابل ملاحظه هستند به کارگردان های محترم و حرفه ای سینمای ایران که بعضا ً با ادعای تحقیق در فیلمسازی سه بعدی به اشتباه خود را اولـــین فـــیلمساز و کــارگـــردان سه بعدی ایران معرفی می کنند توصیه می کنم که کمی احتیاط به خرج داده و تحقیق در این موضوع را صرفا ً با خرید و یا با اجاره امکانات تولید فیلم سه بعدی، برابر ندانند. بهتر است با کمی جستجو در اینترنت تاریخ تحقیقات و تولیدات سینمای سه بعدی در ایران را از پایان نامه های دانشجویی الی تولیدات کوتاه و بلند بررسی نمایند تا اگر جایی برای ادعا بود بتوان مدعی شد. در ادامه برای مستند سازی تاریخچه فیلم های سه بعدی در ایران به معرفی یکی از اولین تولیدات قدیمی خود بسنده می کنم؛

بریده جرائد و روزنامه های سال 1377 - 78 در ارتباط با ساخت اولین فیلم های سه بعدی ایران به نام " رونما " و تولید عینک سه بعدی

" برای خواندن اخبار روی تصاویر کلیک کنید "

3D Movie NEWS-001.jpg
مـجله فــیلم
3D Movie NEWS-002.jpg
مــجله عــکس - مدال SSA
3D Movie NEWS-003.jpg
کــیهان - ویــژه نامه تخصصی عکس
3D Movie NEWS-005.jpg
مــجله ویدئو - فــیلم
3D Movie NEWS-007.jpg
هــفته نامه خــانواده
3D Movie NEWS-008.jpg
روزنامه رســالت
3D Movie NEWS-009.jpg
هــفته نامه سینما
3D Movie NEWS-010.jpg
روزنامه اطــلاعـات
3D Movie NEWS-011.jpg
ســینما ویدئو
3D Movie NEWS-012.jpg
ســینما ویدئو
3D Movie NEWS-013.jpg
روزنامه ابــرار
3D Movie NEWS-014.jpg
روزنامه قــدس
3D Movie NEWS-015.jpg
______ روزنامه ســلام ______
3D Movie NEWS-016.jpg
کــیهان - ویــژه نامه تخصصی عکس
3D Movie NEWS-017.jpg
روزنامه ابــرار
3D Movie NEWS-018.jpg
___ روزنامه کـار و کــارگــر ___
3D Movie NEWS-019.jpg
___ روزنامه عــصر آزادگان ___
3D Movie NEWS-022.jpg
_____ روزنامه آفـــرینش _____

اولین فیلم سـه بـعدی را که با روش Pulfrich Effect فیلمبرداری و کارگردانی کردم مربوط به سال 1377 - 78 می باشد. تهیه کننده فیلم سه بعدی مذکور انجمن سینمای جوانان بود... فیلم سه بعدی " رونما " با توجه به ویژگی های تکنیکی و استریوسکوپیک، سخت ترین و از جالب ترین روش های فیلمبرداری سه بعدی تلویزیونی و ماهواره ای محسوب می شود که در قالب کاست های VHS به موسسه رسانه های تصویری فروخته شد و عینک های سه بعدی Pulfrich داخل جلد کاست قرار گرفته بود. در همان سال این فیلم در سینما فلسطین به نمایش درآمد و مورد استقبال مردم و خبرگزاری ها قرار گرفت. در آن زمان کسی از تکنولوژی و تکنیک های سینمای سه بعدی و فیلمبرداری سه بعدی اطلاع کافی نداشت و در بسیاری از موارد آن را با انیمیشن و سه بعدی رایانه ای اشتباه می گرفتند. برای مشاهده دیگر فیلم های سه بعدی اینجانب لطفا به سایت من مراجعه بفرمائید.


هیچ کس با تکنولوژی روز مخالف نیست اما تاکید فراوانی بر استفاده صحیح از آن وجود دارد ... متاسفانه مشاهده می نمایم که استانداردهای تخصصی فیلمبرداری و فیلمسازی سه بعدی در تولید فیلم های سه بعدی رعایت نمی شود و بر اثر بی تجریگی و ناآگاهی این فیلمسازان از مبانی و اصول پایه استریوسکوپی (Stereoscopy) باعث شده است تا فیلم های تولید شده و در دست تولید مملو از نقاط ضعف بسیاری باشد که نتیجه آن رویگردان شدن مخاطب از فیلم های سه بعدی ایرانی خواهد شد، یعنی همان اتفاقی که در حال حاضر برای سینمای دوبعدی ایران افتاده دوباره در سینمای سه بعدی ایران اتفاق خواهد افتاد و بزودی بیننده اشتیاقی برای دیدن فیلم های سه بعدی ایرانی نخواهد داشتد.

متاسفانه شاهد پروژه های سینمایی هستیم که کارگردان و فیلمبردار آن پروژه حتی با ابتدایی ترین اصطلاحات فیلمبرداری سه بعدی و تدوین آن آشنایی ندارد و حتی عکاسی سه بعدی را هم تجربه نکرده اند و صرفا با تکیه بر تهیه کننده و سرمایه گذار و ابزار ... برای ارزانتر تمام شدن ساخت فیلم سه بعدی خود چگونه می توانند یک محصول فرهنگی هنری سالم را در قالب فیلم سه بعدی به جامعه تحویل دهد؟!!

به نظر من بخشی از مسئولیت و رسیدگی به این امر مهم بر عهده امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشد تا با استفاده از منتقدین و نیروهای متخصص شناخته شده تشکیل فوریتی واحد ارزیابی تخصصی فیلم های سه بعدی این مبحث را به متخصصین با سابقه واگذار نماید تا از رشد قارچ گونه تولید فیلم های سه بعدی غیر استانداردی که صدمه مالی و جانی را در بر دارد جلوگیری شود.

موکدا ً حضور کارشناس سه بعدی مجرب را در هنگام ساخت هر فیلم حرفه ای سینمایی توصیه می نمایم – مجددا ً تکرار می نمایم که بطور کل قواعد فیلمسازی سه بعدی از قبیل نور سر صحنه - میزانسن ها - حرکت های دوربین - صدابرداری - فکوس دوربین ها و حتی فیلمنامه، با روش های فیلمسازی و کارگردانی معمولی سینما تفاوت های فاحشی دارد. و در نهایت تدوین فیلم و آرایش تصاویر، قالب بندی برای پنجره سه بعدی، منظره یابی سه بعدی، بالانس تصاویر و حتی تیتراژ سه بعدی در کامپیوتر حاصل می شود که انجام صحیح همگی این موارد به وجود یک کارشناس و کارگردان سه بعدی با تجربه که سالها عکاسی سه بعدی و فیلمبرداری سه بعدی را پشت سر گذاشته باشد نیاز مبرم دارد. (حتی جیمز کامرون برای ساخت فیلم آواتار از حضور کارشناسان و عکاسان سه بعدی بهره گرفته است که با دقت به تیتراژ فیلم آواتار نام کارشناس های سه بعدی را خواهید دید).

 

ساخت فیلم سه‌ بعدی برای پخش در شبکه نمایش خانگی، با روش آناگلیف (Anaglyph) بر روی دیسک " DVD " روشی منسوخ شده بشمار می آید و بجز مواردی مثل نمایش فیلم های اینترنتی - چاپ کتاب سه بعدی - پوستر سه بعدی - کارت پستال سه بعدی - برگزاری نمایشگاه عکس های سه بعدی کاربردی دیگر ندارد. دادن اطلاعات غلط به مخاطب و تبلیغات نادرست برای فروش یک فیلم سه بعدی نوعی خیانت فرهنگی هنری محسوب می شود که در واقع با گول زدن مردم گیشه خود و یا فروش فیلم سه بعدی خود را می خواهند تضمین کنند. باید به مخاطب بگوییم تکنولوژی فیلم‌های سه‌بعدی خانگی روز، تکنولوژی بلو-ری سه بعدی (Blu-ray 3D) است و باید در اطلاع رسانی تاکید کنیم که فیلم های سه بعدی در قالب بلو-ری سه بعدی نیز به دو دسته تقسیم می شوند
1- فیلم های سه بعدی بلوری (Blu-ray 3D) که پایه و اساس آنها فیلمبرداری سه بعدی ( Stereoscopic - استریوسکوپیک ) بوده و با " دو دوربین فیلمبرداری " شده اند.
2- فیلم های سه بعدی بلوری تبدیل شده (Blu-ray 3D Converted) که از " دوبعدی به سه بعدی " تبدیل شده اند و فاقد ارزش سه بعدی می باشند.

فیلمسازی سه بعدی به دلیل سختی کار در تمام مراحل تولید، مخارج سنگین، کندی پیشرفت کار در روند تولید، فوق تخصصی بودن فیلمبرداری سه بعدی، مونتاژ و سایر موارد تخصصی دیگر ... کاری بسیار سنگین محسوب می شود و در اینجا باید به مخاطبین گفته شود که محصول ارائه شده از کدام دسته می باشد تا مخاطب گول تبلیغات عوام فریبانه را نخورد.


معمولا مخاطبین فیلم های سه بعدی بلو-ری با دیدن فیلم های سه بعدی که از " دوبــعدی به سـه بــعدی " تبدیل شده اند رویگردان می شوند و دیگر برای دیدن سایر فیلم های با ارزش علاقه ای از خود نشان نمی دهند، چرا که ندانسته محصولی را خریداری کرده که فقط بحث منفعت طلبی تولید کننده را در بر داشته است.

احترام به شعور مخاطب و تماشاگر مهمترین مطلبی است که باید بر آن تاکید کرد، چرا که مخاطبین بزرگترین سرمایه و تضمین ادامه حیات در تولیدات ســه بــعدی ما هستند و خواهند بود .... برای ترویج و نشر هنر سه بعدی در ایران باید محصولات سه بعدی سالم را به مردم ارائه داد و این مردم هستند که خوب و بد را تشخیص می دهند و تصمیم گیرنده اند.

در خاتمه به پنج عامل اصلی در ساخت یک فیلم سه بعدی موفق و پر فروش اشاره می کنم؛

1- استفاده از تجهیزات (نرم افزاری و سخت افزاری) کاملا حرفه ای
2- استفاده از نیروهای متخصص و با تجربه در عــکاسی و فــیلمبرداری ســه بــعدی و نرم افزاری
3- انتخاب خروجــی مناسب برای فیلم سه بعدی ای که به دست مصرف کننده خواهد رسید
4- استفاده از عیــنک های سـه بــعدی استاندارد
5- و سالن های نمایش استاندارد و مجهز به امکانات نمایش فیلم های سه بعدی

 

فرامرز قهرمانی فر (نقاش گرافیست، فــیلمبردار، عــکاس و کـارگــردان سه بعدی)
و
نماینده رسمی
انجمن بین المللی استریوسکوپی در ایران
www.stereoscopy.com/isu/countryreps

ششم خرداد 1391

استفاده از این مقاله با ذکر نام نویسنده و ذکر منبع برای جرائد و سایت های خبری بلا مانع می باشد

قانون حمايت از حقوق مؤلفان و مصنفان و هنرمندان را مطالعه فرمائید

با تــشکر از تــوجــه شــما

 

 

 

________________________________________________________

 

" قـــابل تــوجـه عــلاقمندان و خــریداران فیلم های ســه بــعدی "

اخطار به خریداران فیلم سه بعدی سینمایی ایرانی

تولید و فروش فیلم سه بعدی سینمایی غیر استاندارد در قالب "DVD" سه بعدی در ایران !


بطور خلاصه قبل از هر چیز اولین بخشی که باید بر آن تاکید کرد کیفیت و رزولیشن فیلمی است که قرار است بصورت سه بعدی Anaglyph ( آناگلیف ) به روی شبکه تلویزیون مشاهده شود؛ حساس بودن سیستم آناگلیف به دقت و هماهنگی رنگ های فیروزه ای/ قرمز با عینک سه بعدی آناگلیف بستگی دارد و به دلیل کمپرس (فشرده شدن) رنگ ها در "DVD" و "VCD" به فرمت Vob و Dat، هماهنگی رنگ های قرمز/ فیروزه ای با رنگ های عینک بیننده از بین میرود و در نتیجه به هیچ وجه قادر نیستیم تصاویر سه بعدی را به صورت استاندارد در قالب "وی سی دی" سه بعدی و یا "DVD" سه بعدی به مخاطبین ارائه دهیم. تفاوت کیفیت فیلم های سه بعدی در فرمت ها و رزولوشن های رایج در "وی سی دی" و "دی وی دی" مطابق تصاویر زیر نشان داده شده است که با استفاده از عینک سه بعدی آناگلیف و رویت عکس های زیر به این موضوع پی خواهید برد.
VCD Resolution = 352x288
DVD Resolution = 720x576
Full HD Resolution = 1920x1080

* برای دیدن اصل تصویر روی آن کلیک کنید *

برای مقایسه اختلاف کیفیت و شفافیت در فریم های Full HD سه بعدی با فریم DVD در فیلم های سه بعدی روی عکس کلیک کنید.
شما می توانید با استفاده از عینک سه بعدی آناگلیف این اختلاف را بطور کامل درک کنید که البته این تصویر اگر به اندازه صفحه تلویزیون درآید دیگر چیزی از آن قابل نمایش نخواهد بود.

برای رویت تصاویر سه بعدی به عینک آناگلیف نیاز خواهید داشت

مقایسه اختلاف کیفیت و شفافیت در فریم های "فول اچ.دی" سه بعدی با فریم "دی.وی.دی" در فیلم های سه بعدی

دومین بخشی که باید بر آن تاکید کرد کیفیت فیلترهای عینک می باشد و اینکه باید استاندارد ساخت عینک های سه بعدی آناگلیف باشند. این فیلترها تنها در دو کمپانی انگلیسی و امریکایی تولید می شود و این دو کمپانی بزرگ تمام فیلترهای مورد نیاز تولید عینک های سه بعدی جهان را با کد رنگی مخصوص خود تامین می کنند ... اما با توجه به فرصت طلبی برخی تولید کنندگان ایرانی که از ناآگاهی و سادگی مردم سوء استفاده کرده و عینک هایی را با طلق و شیرازه جلد دفتر و کتاب و جزواتی که می توان آن را از دفاتر فنی هم تهیه کرد دست به تولید عینک ها میزنند که این امر وضعیت فروش و امنیت محصولات سه بعدی را لوس می کند و مشتری بعد از خرید دچار سردی و بدبینی می شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به پایین اولــین صفحه این وب سایت مراجعه نمائید.
www.iran3dcenter.com

 

_________________________________________

خرید عینک های ارزان قیمت قلابی و نتایج آن

خرید عینک های ارزان قیمت قلابی و نتایج آن در جشنواره فیلم کیش به گزارش فارس نیوز بدین شرح بود

 

لازم میدانم قبل از هر چیز، مهمترین نکته ای که به علاقمندان هنر سه بعدی آسیب رسانده است اشاره ای کنم و در اولین صفحه این وب سایت در مورد عینک های سه بعدی توضیحاتی هرچند مختصر و مفید را ارائه نمایم تا حداقل شما را از بازار خرید و فروش عینک سه بعدی و تولید عینک های سه بعدی تقلبی آگاه سازم؛ بدین منظور لطفا این صفحه را مطالعه فرمائید.

"برگزاری جشنواره فيلم كيش با حاشيه‌ها و اتفاقاتی چون قلابي بودن عینک های سه بعدی"

لینک اخبار درج شده در سایت ها و خبرگزاری ها: www.farsnews.com - www.shafaf.ir - www.tebyan-zn.ir - www.peykeiran.com - www.tebyan.net - www.fardanews.com

این تلاشی است که ما برای حفظ استانداردها و آگاهی مردم می کنیم تا شما را از خریدن عینک های ارزان قیمت و تقلبی فروشگاه های اینترنتی برحذر نماییم. همانطور که در پایین صفحه ملاحظه می کنید عینک های سه بعدی را به همراه فیلم های سه بعدی فروخته می شود . . .

جهت آزمایش سالم بودن عینک سه بعدی خود می توانید از طریق لینک زیر وارد وب سایت شوید و با راهنمایی های مصور از سالم بودن عینک خود مطمئن شوید.

http://www.iran3dcenter.com/3d-glasses.html

=========================================

 

با توجه به ضرورت اطلاع رساني در خصوص کلاهبرداری و فروش اینترنتی عینک های سه بعدی تقـلبی و فیلم های غیر استاندارد در تهران و سایر شهرهای ایران از طريق اين سايت هشدارها و مطالبي را در صفحه اول قرار داديم


طی اخبار و شکایات پی در پی در خصوص جرائم اینترنتی و تخلفاتی که صورت می گیرد مطالبی مهم در خصوص فروشگاه ها و فروشندگان اینترنتی عکس سه بعدی - عینک سه بعدی و فیلم سه بعدی را به اطلاع می رسانیم تا با عنوان کردن این موضوع مخاطبین محترم و علاقمندان به هنر نوپای عکاسی سه بعدی و فیلم های سه بعدی در ایران آگاهانه به این موضوع رجوع کنند .


در چند ماه گذشته( از سال 1388 ) با خبر شدیم که اولین و تنها عکس های سه بعدی حرم مطهر امام رضا(ع) که به روش سه بعدی (استریوسکوپیک) ثبت شده به اضافه فيلم هايي با زيرنويس و تبليغات فــرامــرز قــهرماني فر توسط افرادی سودجو کپی و تکثیر شده است و در فروشگاه های اینترنتی به فروش میرسد. نکته مهمتر اینکه این عکس ها به اضافه ساير فیلم های سه بعدی غیر مجاز و به همراه عینک های سه بعدی آناگلیف تقلبی و با قیمت های بسیار بالا فروخته می شود. اينجانب فــرامــرز قـهرمانی فر عکاس و فیلمساز سه بعدی و صاحب عکس های سه بعدی حرم مطهر امام رضا(ع) مي باشم و اولین تولید کننده واقعی عینک های سه بعدی آناگلیف از سال 1369 در ايران می باشم و 80% عینک های موجود در فروشگاه هاي اينترنتي را غیر استاندارد و تقلبی دانسته و همچنين اضافه می کنم، بر مبنای دادخواست تنظیم شده با جمع کثیری از شاکیيان این موضوع، سایر متقلبین به زودی شناسایی خواهند شد و بر اساس قانون حمایت از حقوق مولفان و مصنفان و هنرمندان مصوب 11 دیماه 1348 محول به قانون جرائم عمومی مانند عوام فريبي و کلاهبرداران (از سوي قانون به عنوان مدعي العموم) با آنان برخورد خواهد شد.


ضمنا جهت تشخیص عینک های سه بعدی آناگلیف تقلبی با عینک های واقعی مطالبی را اضافه می کنم

در عینک های تقلبی بجای استفاده از فیلترهای مخصوص بسیار نازکی که دارای کدینگ رنگی ویژه عینک های سه بعدی می باشد از طلق ها و شیرازه جلد جزوات و کتاب های صحافی استفاده کرده اند که ضمن غیر شفاف بودن هم ضخیم هستند و هم کدر که رنگ های قرمز و سبز این عینک ها با رنگ قرمز و فیروزه ای عکس و فیلم های سه بعدی آناگليف هماهنگی ندارند و به همین علت بیننده تصویر را نمیتواند به صورت سه بعدی رویت کند. بنابراین اگر قرار بود با هر طلق رنگی قرمز و سبز عینک سه بعدی آناگلیف ساخت پس کمپانی های بزرگ اروپایی و امریکایی چکاره هستند و چه فیلتری را به اسم فیلترهای عینک سه بعدی میسازند!؟ لازم به ذكر است كه فيلتر عينك هاي سه بعدي واقعي به دليل ظريف بودن و قابليت عبور نور مانند زر ورق بسيار نازك است و با كمترين فشار سوزن ته گرد سوراخ مي شود در حالي كه طلق عينك هاي تقلبي(شيرازه جلد كتاب و جزوات) به دليل ضخامت به سختي سوراخ خواهد شد

Anaglyph

آناگلیف واژه انگلیسی است و به معنی برجسته و تزئینات برجسته می باشد.
مهمترین بخش عینک های سه بعدی آناگلیف، فيلترها و رنگ های دقیق آن هستند که باید دارای ویژگی های خاصی باشند که به چند مورد آنها اشاره می کنم.


الف) رایج ترین عینک های آناگلیف از دو فیلتر قرمز و فیروزه ای ساخته می شوند که در سالهای گذشته از رنگ های قرمز و آبی و در سال های ماقبل آن از رنگ های قرمز و سبز ساخته می شدند که در نوع قرمز / سبز تصاویر سه بعدی به صورت سیاه و سفید رویت می شد و اینها از نقاط ضعف آناگلیف بشمار می آمدند.

ب) فیلترهای عینک سه بعدی آناگلیف دارای کد رنگی انحصاری خود را دارا می باشند که این کدها استاندارد بین المللی دارند و در غیر اینصورت غیر قابل استفاده خواهند بود که اولین و بزرگترین تولید کننده این فیلترها کارخانه ای انگلیسی است.

پ) فیلترهای آناگلیف باید کاملا شفاف باشند تا به خوبی نور را از خود عبور دهند و به هیچ وجه نباید کدر یا کثیف و یا خش دار باشند که در مورد عینک های تقلبی این موضوع بیش از سایر موارد محسوس می باشد.

ت) فیلترهای آناگلیف نباید خاصیت ذره بینی داشته باشند و به هیچ وجه نباید شکست نور ایجاد کنند چرا که هدف آنالیز و تفکیک رنگ به وسیله فیلترها می باشد تا هر کدام از چشمان ما تصویر مخصوص خود را دریافت کنند.

ج) عینک های سه بعدی آناگلیف استاندارد که از دو فیلتر قرمز و فیروزه ای ساخته می شوند باید طوری تولید شوند که فیلتر قرمز مقابل چشم چپ و فیلتر فیروزه ای مقابل چشم راست قرار بگیرد. البته استثنایی هم وجود دارد که به یک کمپانی منحصر می شود و عمومیت ندارد.

چ) ویژگی رنگ قرمز در عینک های آناگلیف به صورتي مي باشد که طیف رنگ هم نوع خود را نامرئی (خنثی) و رنگ مکملش را مرئی می نماید. ویژگی رنگ فیروزه ای نیز باید همانند رنگ قرمز عمل کند تا هر کدام از چشمان ما قادر به دیدن تصویر مربوط به خودش باشد.

ح) میزان تیرگی رنگ قرمز و فيروزه اي در عينك سه بعدي آناگليف چنان است که اگر از یک عینک آناگلیف در شرایط مناسب عکس سیاه و سفید تهیه شود مقدار تیرگی این دو رنگ یکسان خواهد بود و هر دو به یک رنگ خاکستری دیده خواهند شد و اگر چیزی بجز این باشد درک تصویر در مغز بیننده با تاخیر رسیدن فوتونهای نور دچار اختلال خواهد شد و در نتیجه تصویر به راحتی رویت نخواهد شد و بیننده دچار سرگیجه می شود.

خ) عینک های پلاستیکی آناگلیف با داشتن شیشه های محدب باعث شکست نور شده و تصویر سه بعدی به سختی دیده می شود و باعث خستگی چشم و ناراحتی خواهد شد. بنابر این باید به تخت بودن شیشه های عینک کاملا دقت نمود.

د) فیلتر عینک های سه بعدی آناگلیف استاندارد بسیار نازک (مانند زرورق) هستند و کلیه فیلترهای استاندارد جهت تولید عینک های سه بعدی فقط از دو کمپانی تهیه می شوند یکی از انگلیس و دیگری در امریکا که حقوق و امتیاز تولید این فیلترها بطور کاملا انحصاری به آن کمپانی ها تعلق دارد و با طلق های ضخیم رنگی و عینک های پلاستیکی موجود در بازار ایران و سایر کشورها بسیار متفاوت است. در نتیجه عینک های سه بعدی آناگلیف با طلق های ضخیم و کدر غیر قابل استفاده و غیر استاندارد می باشند. برای مثال می توان به عینک ها و طلق های چینی و یا ایرانی اشاره کرد که برای جلد جزوات و به عنوان شیرازه جلد کتاب در صحافی استفاده می شود و دارای ضخامت زیادی است که در حال حاضر برخی از سودجویان دست به تولید عینکی زده اند که از لحاظ ظاهري مشابه عینک های آناگلیف واقعی می باشد و آن را با چاپ رنگي و آرم هاي بي هويت و فریبنده و با قیمتی ارزان به خریدار می فروشند و بازار اینترنت و فروشگاه ها را مملو از این عینک ها کرده اند. همچنین باید اضافه نمایم که کار اصلی عینک سه بعدی بر عهده فیلترهای استاندارد آن می باشد و هیچ ربطی به بدنه پلاستیکی یا مقوایی آن ندارد. حالا شما ترجیح میدهید یک عینک سه بعدی مقوایی واقعی و استاندارد داشته باشید یا یک عینک تقلبی پلاستیکی!؟ برای پاسخ به این سوال می توانید به سایت های خارجی مراجعه کنید تا از تولید عینک های سه بعدی مقوایی نیز مطلع شوید. جهت اطمينان قبل از خريد محصولات سه بعدي اول عينك سه بعدي آن را خريداري نمائيد و در صورتي كه رنگ فيلترهاي آن چيزي بجز تصوير ارائه شده باشد بايد بدانيد كه آن عينك تقلبي و غير استاندارد مي باشد. راه ديگر اينكه شما بايد بتوانيد با آن عينك عكس هاي سه بعدي گالري اين سايت را به راحتي و بدون سايه هاي مزاحم ببينيد.

با تشکر از شما مردم مهربان
فــرامــرز قــهرمانی فر
نماینده انجمن بین المللی استریوسکوپی در ایران

1389/10/14

 

Share |