__________________________________________________

 

" قـابل تــوجــه کارگردانان و فیلمبرداران سینما "

مقاله ای انتقاد آمیز و تخصصی در خصوص کارشناسی و آغاز فیلمسازی سه بعدی در ایران!

آیا شما منتظر هستید تا محصولی به نام فیلم سه بعدی و بدون استاندارد با عینک سه بعدی Anaglyph تقلبی و یا چینی به بازار عرضه شود تا بعد فکر چاره باشید؟! اما به چه قیمت؟


امروزه با عرضه دوربین های فیلمبرداری سه بعدی دیجیتال از کارخانه های معروفی مانند سونی، سامسونگ، جی وی سی، پاناسونیک و غیره قابلیت فیلمبرداری سه بعدی به سمت و سوی خانگی نیز کشیده شده است و هر خانواده ای که از تلویزیون سه بعدی استفاده می کند می تواند با داشتن یک دوربین فیلمبرداری سه بعدی از تماشای فیلم های سه بعدی خانوادگی خود لذت ببرد اما برای فیلمبرداری حرفه ای، کار به این سادگی نیست! یعنی فقط با خرید یک دوربین سه بعدی و فشار یک دکمه نمی توان یک فیلم سه بعدی حرفه ای ایجاد نمود بلکه مجموعه قواعدی وجود دارند که در صورت بی توجهی به آنها بیننده به جای لذت، از آن رویگردان شده و حتی احتمال دارد که دچار سردرد، احساس فشار در چشمان و دیگر عوارض ناخوشایند گردد و این موضوع همان بحثی است که باید به آن پرداخت.

دوربین فیلمبرداری سه بعدی هندی کم سونی - خانگی

دوربین فیلمبرداری سه بعدی هندی کم سونی - Sony Unveils HDR-TD10 3D Camcorder

دوربین های فیلمبرداری سه بعدی که پاره ای از کمپانی های معروف تولید کرده اند بعلت محدودیت فاصله لنزهای ثابت خود، قابلیت ایجاد عمق و بعد مناسب در صحنه ها و شرایط گوناگون را ندارند و به همین دلیل فیلمسازان حرفه ای همواره از دو دوربین فیلمبرداری مجزا که به یکدیگر لینک و سینک شده اند بهره می گیرند تا بتوانند به نسبت فاصله سوژه تا دوربین، فاصله دو لنز را کم یا زیاد کنند.

دوربین های فیلمبرداری سه بعدی حرفه ای سوار بر کرین

دوربین های فیلمبرداری حرفه ای سوار بر کرین که با یکدیگر لینک و سینک شده اند

دوربین های فیلمبرداری سه بعدی

 

نور سر صحنه - میزان سن ها - حرکت های دوربین - صدابرداری - فکوس دوربین ها - فیلمنامه - کمپوزیسیون یا ترکیب بندی صحنه در فیلمبرداری سه بعدی با فیلم دوبعدی کاملا ً تفاوت دارد. برای نمونه در فیلم سه بعدی نمی توان پس زمینه صحنه را در کروماکی با صحنه ای دوبعدی و یا با تابلوی بزرگ نقاشی پوشاند - حرکت یا تراولینگ دوربین درکار سه بعدی بسیار مشکل ساز و باید کاملا ً حساب شده و آگاهانه باشد - فاصله بین دو لنز دوربین ها بستگی مستقیم به فاصله سوژه تا دوربین داشته و برای سوژه های نزدیک باید کم و در مورد سوژه های دور این فاصله باید زیاد شود - بیرون زدن اشیاء از پرده یکی از جلوه های دلچسب در تصاویر سه بعدی می باشد ولی این افکت اگر حساب شده اعمال نشود به گونه ای که اگر در تمام طول فیلم اجزاء تصویر از پرده نمایش بیرون بزند نتیجه فقط باعث چشم درد و سردرد بیننده شده و اصلا ً لذتبخش نخواهد بود.

فیلمسازان حرفه ای و دوربین های فیلمبرداری سه بعدی حرفه ای

جیمز کامرون و متخصصان حرفه ای به همراه تجهیزات فیلمبرداری سه بعدی فیلم آواتار

 

بسیاری از عکاسان حرفه ای معتقدند که بعد از ورود دوربین های دیجیتال به بازار جهانی، با توجه به سرعت و راحتی عکاسی دیجیتال نسبت به آنالوگ ها و بالاتر رفتن قدرت خرید و همچنین استفاده از کامپیوتر و در دسترس بودن انبوه نرم افزار های ویرایش عکس و فیلم، برخی از اشخاص که دوربین دیجیتال خریداری می کنند ندانسته خود را به عنوان عکاس معرفی می کنند!!! حال می بینیم این مشکل دوباره در مورد عکاسی و فیلمبرداری سه بعدی تکرار شده است چراکه با ورود دوربین های عکاسی و فیلمبرداری سه بعدی به بازار عده ای با خرید یک دوربین سه بعدی خود را تصویربردار سه بعدی میدانند!


متاسفانه عدم آگاهی به اصول و استانداردهای این تکنیک و بی تجربگی در نکات حساس و دقیقی که لازمه عکاسی و فیلمبرداری سه بعدی می باشد، باعث می شود که این تکنولوژی و هنر در کشور ما راه به جایی نبرده و قبل از تولد نابود و یا حاصل کار به صورت محصولی بی کیفیت و کاملا ً آماتوری عرضه شود.

با داغ شدن بازار فیلم های سه بعدی، امروزه کارگردان ها و هنرمندانی مطرح و شاخص را در کشور می بینم که متاسفانه حتی در حد یک فریم هم عکاسی سه بعدی را تجربه نکرده اند اما به پشتوانه نام نیک خود ولی بدون تحقیق و حتی بدون داشتن یک کارشناس متخصص در تصاویر سه بعدی، در این مبحث کاملا ً تخصصی دست به کار فیلمسازی سه بعدی شده تا شاید بتوانند اولین فیلم بلند سه بعدی ایران را به نام خود ثبت کنند!!!

از همه بدتر اشخاصی هستند که نه تنها عکاس، فیلمساز و کارگردان نیستند بلکه فقط به پشتوانه خرید امکاناتی بسیار محدود مثل یک دوربین فیلمبرداری هندی کم سه بعدی که فقط جوابگوی فیلمبرداری خانگی می باشد، هیجان زده شده و مشغول انجام پروژه های مهمی هستند که خود به عینه شاهد چنین اتفاقی در کنار خود بوده ام. متاسفانه علت این امر عدم آگاهی برخی از مدیران و مسئولین نهاد های دولتی یا خصوصی است که با توجه به نیاز نوآوری در سیستم شغلی خود، افراد تازه کار و بی تجربه در سه بعدی (استریوسکوپی) را برای انجام پروژه های مهم تبلیغاتی و صنعتی استخدام می کنند که مشخص است نتیجه کار آنها محصولی بی کیفیت و آماتوری خواهد بود که فقط می تواند به هنر نو پای سه بعدی در ایران صدمه وارد کند.


نگارنده این متن با بیش از بیست سال سابقه عکاسی ســه بـعدی، فیلمبرداری و فیلمسازی سه بعدی با تکنیک های مختلف تلویزیونی، ماهواره ای و استریوسکوپی که نمونه کارهایم به راحتی در اینترنت قابل ملاحظه هستند به کارگردان های محترم و حرفه ای سینمای ایران که بعضا ً با ادعای تحقیق در فیلمسازی سه بعدی به اشتباه خود را اولـــین فـــیلمساز و کــارگـــردان سه بعدی ایران معرفی می کنند توصیه می کنم که کمی احتیاط به خرج داده و تحقیق در این موضوع را صرفا ً با خرید و یا با اجاره امکانات تولید فیلم سه بعدی، برابر ندانند. بهتر است با کمی جستجو در اینترنت تاریخ تحقیقات و تولیدات سینمای سه بعدی در ایران را از پایان نامه های دانشجویی الی تولیدات کوتاه و بلند بررسی نمایند تا اگر جایی برای ادعا بود بتوان مدعی شد. در ادامه برای مستند سازی تاریخچه فیلم های سه بعدی در ایران به معرفی یکی از اولین تولیدات قدیمی خود بسنده می کنم؛

__________________________________________________
مصاحبه با سایت خبری ایران

لطفا روی عکس کلیک کنید و نظر خود را می توانید درج کنید

فرامرز قهرمانی فر فیلمبردار و کارگردان فیلم های سه بعدی

شماره خبر : 127744 تاریخ خبر : ۱۳۹۱/۱۰/۱۲ ساعت خبر : ۱۰ : ۲۴

__________________________________________________

 

بریده جرائد و روزنامه های سال 1376 - 77 در ارتباط با ساخت اولین فیلم های سه بعدی ایران به نام " رونما " و تولید عینک سه بعدی

" برای خواندن اخبار روی تصاویر کلیک کنید "

3D Movie NEWS-001.jpg
مـجله فــیلم
3D Movie NEWS-002.jpg
مــجله عــکس - مدال SSA
3D Movie NEWS-003.jpg
کــیهان - ویــژه نامه تخصصی عکس
3D Movie NEWS-005.jpg
مــجله ویدئو - فــیلم
3D Movie NEWS-007.jpg
هــفته نامه خــانواده
3D Movie NEWS-008.jpg
روزنامه رســالت
3D Movie NEWS-009.jpg
هــفته نامه سینما
3D Movie NEWS-010.jpg
روزنامه اطــلاعـات
3D Movie NEWS-011.jpg
ســینما ویدئو
3D Movie NEWS-012.jpg
ســینما ویدئو
3D Movie NEWS-013.jpg
روزنامه ابــرار
3D Movie NEWS-014.jpg
روزنامه قــدس
3D Movie NEWS-015.jpg
______ روزنامه ســلام ______
3D Movie NEWS-016.jpg
کــیهان - ویــژه نامه تخصصی عکس
3D Movie NEWS-017.jpg
روزنامه ابــرار
3D Movie NEWS-018.jpg
___ روزنامه کـار و کــارگــر ___
3D Movie NEWS-019.jpg
___ روزنامه عــصر آزادگان ___
3D Movie NEWS-022.jpg
_____ روزنامه آفـــرینش _____

اولین فیلم سـه بـعدی را که با روش Pulfrich Effect فیلمبرداری و کارگردانی کردم مربوط به سال 1376 - 77 می باشد. تهیه کننده فیلم سه بعدی مذکور انجمن سینمای جوانان بود... فیلم سه بعدی " رونما " با توجه به ویژگی های تکنیکی و استریوسکوپیک، سخت ترین و از جالب ترین روش های فیلمبرداری سه بعدی تلویزیونی و ماهواره ای محسوب می شود که در قالب کاست های VHS به موسسه رسانه های تصویری فروخته شد و عینک های سه بعدی Pulfrich داخل جلد کاست قرار گرفته بود. در همان سال این فیلم در سینما فلسطین به نمایش درآمد و مورد استقبال مردم و خبرگزاری ها قرار گرفت. در آن زمان کسی از تکنولوژی و تکنیک های سینمای سه بعدی و فیلمبرداری سه بعدی اطلاع کافی نداشت و در بسیاری از موارد آن را با انیمیشن و سه بعدی رایانه ای اشتباه می گرفتند. برای مشاهده دیگر فیلم های سه بعدی اینجانب لطفا به سایت من مراجعه بفرمائید.


هیچ کس با تکنولوژی روز مخالف نیست اما تاکید فراوانی بر استفاده صحیح از آن وجود دارد ... متاسفانه مشاهده می نمایم که استانداردهای تخصصی فیلمبرداری و فیلمسازی سه بعدی در تولید فیلم های سه بعدی رعایت نمی شود و بر اثر بی تجریگی و ناآگاهی این فیلمسازان از مبانی و اصول پایه استریوسکوپی (Stereoscopy) باعث شده است تا فیلم های تولید شده و در دست تولید مملو از نقاط ضعف بسیاری باشد که نتیجه آن رویگردان شدن مخاطب از فیلم های سه بعدی ایرانی خواهد شد، یعنی همان اتفاقی که در حال حاضر برای سینمای دوبعدی ایران افتاده دوباره در سینمای سه بعدی ایران اتفاق خواهد افتاد و بزودی بیننده اشتیاقی برای دیدن فیلم های سه بعدی ایرانی نخواهد داشتد.

متاسفانه شاهد پروژه های سینمایی هستیم که کارگردان و فیلمبردار آن پروژه حتی با ابتدایی ترین اصطلاحات فیلمبرداری سه بعدی و تدوین آن آشنایی ندارد و حتی عکاسی سه بعدی را هم تجربه نکرده اند و صرفا با تکیه بر تهیه کننده و سرمایه گذار و ابزار ... برای ارزانتر تمام شدن ساخت فیلم سه بعدی خود چگونه می توانند یک محصول فرهنگی هنری سالم را در قالب فیلم سه بعدی به جامعه تحویل دهد؟!!

به نظر من بخشی از مسئولیت و رسیدگی به این امر مهم بر عهده امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشد تا با استفاده از منتقدین و نیروهای متخصص شناخته شده تشکیل فوریتی واحد ارزیابی تخصصی فیلم های سه بعدی این مبحث را به متخصصین با سابقه واگذار نماید تا از رشد قارچ گونه تولید فیلم های سه بعدی غیر استانداردی که صدمه مالی و جانی را در بر دارد جلوگیری شود.

موکدا ً حضور کارشناس سه بعدی مجرب را در هنگام ساخت هر فیلم حرفه ای سینمایی توصیه می نمایم – مجددا ً تکرار می نمایم که بطور کل قواعد فیلمسازی سه بعدی از قبیل نور سر صحنه - میزانسن ها - حرکت های دوربین - صدابرداری - فکوس دوربین ها و حتی فیلمنامه، با روش های فیلمسازی و کارگردانی معمولی سینما تفاوت های فاحشی دارد. و در نهایت تدوین فیلم و آرایش تصاویر، قالب بندی برای پنجره سه بعدی، منظره یابی سه بعدی، بالانس تصاویر و حتی تیتراژ سه بعدی در کامپیوتر حاصل می شود که انجام صحیح همگی این موارد به وجود یک کارشناس و کارگردان سه بعدی با تجربه که سالها عکاسی سه بعدی و فیلمبرداری سه بعدی را پشت سر گذاشته باشد نیاز مبرم دارد. (حتی جیمز کامرون برای ساخت فیلم آواتار از حضور کارشناسان و عکاسان سه بعدی بهره گرفته است که با دقت به تیتراژ فیلم آواتار نام کارشناس های سه بعدی را خواهید دید).

 

ساخت فیلم سه‌ بعدی برای پخش در شبکه نمایش خانگی، با روش آناگلیف (Anaglyph) بر روی دیسک " DVD " روشی منسوخ شده بشمار می آید و بجز مواردی مثل نمایش فیلم های اینترنتی - چاپ کتاب سه بعدی - پوستر سه بعدی - کارت پستال سه بعدی - برگزاری نمایشگاه عکس های سه بعدی کاربردی دیگر ندارد. دادن اطلاعات غلط به مخاطب و تبلیغات نادرست برای فروش یک فیلم سه بعدی نوعی خیانت فرهنگی هنری محسوب می شود که در واقع با گول زدن مردم گیشه خود و یا فروش فیلم سه بعدی خود را می خواهند تضمین کنند. باید به مخاطب بگوییم تکنولوژی فیلم‌های سه‌بعدی خانگی روز، تکنولوژی بلو-ری سه بعدی (Blu-ray 3D) است و باید در اطلاع رسانی تاکید کنیم که فیلم های سه بعدی در قالب بلو-ری سه بعدی نیز به دو دسته تقسیم می شوند
1- فیلم های سه بعدی بلوری (Blu-ray 3D) که پایه و اساس آنها فیلمبرداری سه بعدی ( Stereoscopic - استریوسکوپیک ) بوده و با " دو دوربین فیلمبرداری " شده اند.
2- فیلم های سه بعدی بلوری تبدیل شده (Blu-ray 3D Converted) که از " دوبعدی به سه بعدی " تبدیل شده اند و فاقد ارزش سه بعدی می باشند.

فیلمسازی سه بعدی به دلیل سختی کار در تمام مراحل تولید، مخارج سنگین، کندی پیشرفت کار در روند تولید، فوق تخصصی بودن فیلمبرداری سه بعدی، مونتاژ و سایر موارد تخصصی دیگر ... کاری بسیار سنگین محسوب می شود و در اینجا باید به مخاطبین گفته شود که محصول ارائه شده از کدام دسته می باشد تا مخاطب گول تبلیغات عوام فریبانه را نخورد.


معمولا مخاطبین فیلم های سه بعدی بلو-ری با دیدن فیلم های سه بعدی که از " دوبــعدی به سـه بــعدی " تبدیل شده اند رویگردان می شوند و دیگر برای دیدن سایر فیلم های با ارزش علاقه ای از خود نشان نمی دهند، چرا که ندانسته محصولی را خریداری کرده که فقط بحث منفعت طلبی تولید کننده را در بر داشته است.

احترام به شعور مخاطب و تماشاگر مهمترین مطلبی است که باید بر آن تاکید کرد، چرا که مخاطبین بزرگترین سرمایه و تضمین ادامه حیات در تولیدات ســه بــعدی ما هستند و خواهند بود .... برای ترویج و نشر هنر سه بعدی در ایران باید محصولات سه بعدی سالم را به مردم ارائه داد و این مردم هستند که خوب و بد را تشخیص می دهند و تصمیم گیرنده اند.

در خاتمه به پنج عامل اصلی در ساخت یک فیلم سه بعدی موفق و پر فروش اشاره می کنم؛

1- استفاده از تجهیزات (نرم افزاری و سخت افزاری) کاملا حرفه ای
2- استفاده از نیروهای متخصص و با تجربه در عــکاسی و فــیلمبرداری ســه بــعدی و نرم افزاری
3- انتخاب خروجــی مناسب برای فیلم سه بعدی ای که به دست مصرف کننده خواهد رسید
4- استفاده از عیــنک های سـه بــعدی استاندارد
5- و سالن های نمایش استاندارد و مجهز به امکانات نمایش فیلم های سه بعدی

 

فرامرز قهرمانی فر (نقاش گرافیست، فــیلمبردار، عــکاس و کـارگــردان سه بعدی)
و
نماینده رسمی
انجمن بین المللی استریوسکوپی در ایران
www.stereoscopy.com/isu/countryreps

ششم خرداد 1391

استفاده از این مقاله با ذکر نام نویسنده و ذکر منبع برای جرائد و سایت های خبری بلا مانع می باشد

قانون حمايت از حقوق مؤلفان و مصنفان و هنرمندان را مطالعه فرمائید

با تــشکر از تــوجــه شــما

Share |

 

 

 

________________________________________________________

 

" قـــابل تــوجـه عــلاقمندان و خــریداران فیلم های ســه بــعدی "

اخطار به خریداران فیلم سه بعدی سینمایی ایرانی

تولید و فروش فیلم سه بعدی سینمایی غیر استاندارد در قالب "دی وی دی" سه بعدی در ایران !


بطور خلاصه قبل از هر چیز اولین بخشی که باید بر آن تاکید کرد کیفیت و رزولیشن فیلمی است که قرار است بصورت سه بعدی Anaglyph ( آناگلیف ) به روی شبکه تلویزیون مشاهده شود؛ حساس بودن سیستم آناگلیف به دقت و هماهنگی رنگ های فیروزه ای/ قرمز با عینک سه بعدی آناگلیف بستگی دارد و به دلیل کمپرس (فشرده شدن) رنگ ها در "DVD" و "VCD" به فرمت Vob و Dat، هماهنگی رنگ های قرمز/ فیروزه ای با رنگ های عینک بیننده از بین میرود و در نتیجه به هیچ وجه قادر نیستیم تصاویر سه بعدی را به صورت استاندارد در قالب "وی سی دی" سه بعدی و یا "دی وی دی" سه بعدی به مخاطبین ارائه دهیم. تفاوت کیفیت فیلم های سه بعدی در فرمت ها و رزولوشن های رایج در "وی سی دی" و "دی وی دی" مطابق تصاویر زیر نشان داده شده است که با استفاده از عینک سه بعدی آناگلیف و رویت عکس های زیر به این موضوع پی خواهید برد.
VCD Resolution = 352x288
DVD Resolution = 720x576
Full HD Resolution = 1920x1080

* برای دیدن اصل تصویر روی آن کلیک کنید *

برای مقایسه اختلاف کیفیت و شفافیت در فریم های Full HD سه بعدی با فریم DVD در فیلم های سه بعدی روی عکس کلیک کنید.
شما می توانید با استفاده از عینک سه بعدی آناگلیف این اختلاف را بطور کامل درک کنید که البته این تصویر اگر به اندازه صفحه تلویزیون درآید دیگر چیزی از آن قابل نمایش نخواهد بود.

برای رویت تصاویر سه بعدی به عینک آناگلیف نیاز خواهید داشت

مقایسه اختلاف کیفیت و شفافیت در فریم های "فول اچ.دی" سه بعدی با فریم "دی.وی.دی" در فیلم های سه بعدی

دومین بخشی که باید بر آن تاکید کرد کیفیت فیلترهای عینک می باشد و اینکه باید استاندارد ساخت عینک های سه بعدی آناگلیف باشند. این فیلترها تنها در دو کمپانی انگلیسی و امریکایی تولید می شود و این دو کمپانی بزرگ تمام فیلترهای مورد نیاز تولید عینک های سه بعدی جهان را با کد رنگی مخصوص خود تامین می کنند ... اما با توجه به فرصت طلبی برخی تولید کنندگان ایرانی که از ناآگاهی و سادگی مردم سوء استفاده کرده و عینک هایی را با طلق و شیرازه جلد دفتر و کتاب و جزواتی که می توان آن را از دفاتر فنی هم تهیه کرد دست به تولید عینک ها میزنند که این امر وضعیت فروش و امنیت محصولات سه بعدی را لوس می کند و مشتری بعد از خرید دچار سردی و بدبینی می شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به پایین اولــین صفحه این وب سایت مراجعه نمائید.
www.iran3dcenter.com

Share |

 

_________________________________________

 

 

تاریخچه ای کوتاه ... در حد یک خاطره از سینمای سه بعدی در ایران

 

سینمای سه بعدی با جذابیت های ویژه و فریبنده خود مثل همیشه اثری به یادماندنی و ماندگار در اذهان بجای می گذاشته و این موضوع نیز همچنان ادامه خواهد داشت تا انسان متفکر به خواسته های بی انتهایش دست یابد. اگر کمی به عقب برگردیم خواهیم فهمید که هنوز در ابتدای راه هنر هفتم هستیم و سینمای سه بعدی با فیلم های جنجالی و پرده های 600 متر مربعی خود برای جنگیدن و رقابت با سینمای دوبعدی جبه گرفته است که این موضوع در امریکا بیش از سایر کشورهای نمایان است

اما در ایران چه خبر است!؟


تعدادی از سینما های تهران و تعدادی از سینماها در شهرستانها در سالهای 1354 الی 1356 مجهز به پرده و آپارات های استریو (سه بعدی) شدند و فیلم های سه بعدی خاطراتی مصور و بیادماندنی را از این تکنولوژی در ایران بجای گذاشتند. جذابیت و ماندگاری فیلم های سه بعدی سینمایی در اذهان چنان است که بعد از گذشت سالهای 1354 - 1356 هنوز صحنه ها و پلان های فیلم های سه بعدی آن دوره فراموش نشده است.
فیلم و سینمای سه بعدی امروزه یک نیاز واقعی بشمار میآید و با توجه به کیفیت و رکود اقتصادی سینما در ایران، تولید فیلم سه بعدی و داشتن سینمای سه بعدی در ایران امری اجتناب ناپذیر می باشد.

در طی چند سال اخیر تلاش هایی که نسبت به تولید و آموزش فرهنگ فیلمسازی و فیلم سه بعدی همچنین عکاسی سه بعدی(استریوگرافی) داشته ام و نتایج بسیار خوبی را به دست آورده ام که در مقطع خود ارزشمند بوده و این گام ها هرچند لاکپشت گونه ولی پایدار به جلو حرکت داشته است.
کسب تجربیاتم از سال 1364 با آموختن عکاسی در هنرستان هنرهای زیبا (وابسته به وزارت ارشاد اسلامی) آغاز شد و در کنار رشته تحصیلی خود(گرافیک) نقاشی را به صورت حرفه ای تمرین می کردم و عکاسی را نیز در کنار آنها تجربه می کردم. سال 1369 - 1370 با شرکت مکارم مشغول به تولید انیمیشن های آموزشی شدم و نتیجه دو سال همکاری با شرکت مذکور تولید 5 فیلم انیمیشن بود. تجربیاتی که از طراحی و چاپ سیلک اسکرین به همراه گرافیک - نقاشی - عکاسی و فعالیت در بخش های گوناگون انیمیشن داشتم باعث شد تا توانایی هایم افزایش یابد. با دقت و علاقه ای بی انتها به عکاسی سه بعدی و فیلمبرداری سه بعدی توجه نشان داده بودم و تمام خواسته ها و علایقم را در آن میدیدم. اولین عکس های سه بعدی خود را در سال 1367 ثبت کردم و به وسیله استریوسکوپی که ساخته بودم آنها را می توانستم ببینم. در سال 1369 وسیله ای را به نام Beam Spliter ساختم که به وسیله آن می توانستم بطور همزمان دو تصویر مجزا از دو زاویه برای چشم چپ و چشم راست فیلمبرداری و عکاسی کنم. استریوسکوپی را که ساخته بودم را در سال 1376 کاملتر کردم و این محصول را به کشور امریکا و استرالیا - نیوزیلند صادر می کردم.

پس از گذشت سالها تصمیم به تولید فیلم سه بعدی گرفته بودم و با همه تجربیاتی که کسب کرده بودم توانستم جرات و جسارت لازم را برای فیلمبرداری و ساخت فیلم سه بعدی را پیدا کنم.
در سال 1377 اولین فیلم سه بعدی را برای جشنواره انجمن سینمای جوانان ایران ساختم و سال 1378 به روی پرده سینمای فلسطین رفت و این اولین تجربه ام بود که آغاز ساخت اولین فیلم های سه بعدی ایران بشمار می آمد که به دنبال آن ویدئوی سه بعدی فیلم مذکور با نام " رونما " از طریق موسسه رسانه های تصوری و به همراه عینک سه بعدی در سطح کل کشور توضیع شد.

امروزه آموزش و کسب تجربه برای فیلمسازان - کارگردانان - تصویربرداران - عکاسان و گرافیست ها امری ضروری به شمار می آید و در این مقطع از زمان نیاز به این مورد به خوبی احساس می شود. فیلمسازان و کارگردانان جوان ایران نباید از به روز شدن در تکنولوژی های تصویری عقب بمانند. تصویر آینده بشر متعلق به تصاویر سه بعدی می باشد. همانطور که شاهد دگرگونی تصاویر سیستم آنالوگ به دیجیتال بودیم، شاهد دگرگونی تصاویر دیجیتال دو بعدی به سه بعدی خواهیم بود و از این رو هنرمندان رشته های مختلف و سایر عوامل ذیربط باید به فکر آموختن و کسب تجربه هنر تصویرسازی سه بعدی باشند. همانگونه که سیستم صوتی از ابتدا تا به امروز پیشرفت چشمگیری داشته است، سیستم تصویری نیز رو به پیشرفت می باشد تا انسان بتواند به درستی از هر دو چشم خود برای دیدن و لذت بردن از تصاویر بهره مند شود.
آموزش عکاسی سه بعدی از سال 1387 الی 1390 در
هنرستان هنرهای زیبای پسران (وابسته به وزارت ارشاد اسلامی) فعال بود و هنرجویان این هنرستان تنها هنرجویانی بودند که در سطح کل کشور استریوسکوپی و هنر تصویرسازی سه بعدی را به صورت آکادمیک فرا می گرفتند.

 

در اینجا نمونه هایی کوتاه از فیلم های سه بعدی ساخت خودم را جهت آشنایی با فیلم سه بعدی آناگلیف برایتان آماده کرده ام و شما می توانید این فیلم سه بعدی را دانلود کنید. لازم به تذکر می باشد که این فیلم ها با عینک های سه بعدی فیروزه ای/قرمز استاندارد قابل رویت می باشد و همچنین اضافه می کنم، عینک های آبی/قرمز حدود سال های 2003 - 2000 میلادی و عینک های سبز/قرمز حدود سال های 1995 - 1990 میلادی منسوخ شده اند و %90 فیلم های سه بعدی آناگلیف حرفه ای در حال حاضر فیروزه ای/قرمز ساخته می شوند.

دانلود اولین فیلم سه بعدی اکشن / رزمی ایران با کارگردانی و فیلمبرداری فــرامــرز قــهرمانی فر - تابستان 1391

مشخصات فنی
Description

Original frame size: 3840 x 1080 Outpot format: in 3D Blu-ray disk 50GB and Side by Side 3D Movie frame size 3840 x 1080
Original Sound and Effects, Dolby Digital Surround Sound
Stereoscopic Photography with 2 Camera by: Farmarz Faramarz Ghahremanifar

اولین فیلم سه بعدی اکشن - رزمی

دانلود ویژه تلویزیون های سه بعدی

_________________________________________

بخشی از اولین فیلم سه بعدی سینمایی بلند ایران با فیلمبرداری فــرامــرز قــهرمانی فر - زمستان 1389

Download 3D Movie فیلمبرداری سه بعدی اولین فیلم سه بعدی سینمایی در ایران با فیلمبرداری سه بعدی فرامرز قهرمانی فر حجم فیلم سه بعدی 474 MB

hotfile

Part 1 - Part 2 - Part 3 - Part 4 - Part 5 - Part 6 - Part 7 - Part 8 - Part 9

rapidshare

Part 1 - Part 2 - Part 3 - Part 4 - Part 5 - Part 6 - Part 7 - Part 8 - Part 9

____________________________

ویژه تلویزیون های سه بعدی و پروجکشن های سه بعدی

تلویزیون های سه بعدی به زبان ساده با دو روش فیلم های سه بعدی را نمایش میدهند یکی سیستم بلو-ری سه بعدی است که از دو تصویر چپ و راست Full HD استفاده می کند و دومین روش از یک تصویر Full HD که تصاویر چپ و راست در کنار هم به صورت فشرده قرار گرفته اند ....

فیلم سه بعدی برای تلویزیون های سه بعدی

دانلود ویژه تلویزیون های سه بعدی

_________________________________________

کلیپ های سه بعدی و بخشی از اولین فیلم های سه بعدی ایران در You Tube 3D Youtube movie

شما می توانید با انتخاب Play List از گوشه سمت چپ در بالای پنجره نمایش youtube و یا از پایین کلیپ سه بعدی خود را انتخاب کنید و همچنین می توانید نوع فرمت نمایش سه بعدی دلخواه خود را با توجه به رزولوشن آن تنظیم کنید و یا اینکه گزینه سه بعدی را خاموش کنید.

Share |

_________________________________________

The Everlasting Iranian People Congress (1389 - 2010) - 1920 x 1080

Download 3D Movie فیلم سه بعدی چهره های  ماندگار  -  با کارگردانی و فیلمبرداری  فرامرز  قهرمانی فر حجم فیلم سه بعدی 247 MB

استفاده از این فیلم با ذکر منبع و توضیحات کامل با تبادل لینک مانعی نخواهد داشت.

Download from hotfile.com

دانلود از Youtube دانلود فیلم سه بعدی

_________________________________________

 

فیلم سه بعدی آناگلیف گتوند علیا ( پروژه ساخت سد گتوند و پل علیا ) در 100 کیلومتری اهواز

Gotvand-Olia Project - 1920 x 1080

Download 3D Movie فیلم سه بعدی مستند از پروژه سد و پل علیا در 100 کیلومتری اهواز با کارگردانی و فیلمبرداری سه بعدی فرامرز قهرمانی فر حجم فیلم سه بعدی 359 MB

استفاده از این فیلم با ذکر منبع و توضیحات کامل با تبادل لینک مانعی نخواهد داشت.

Download from HTTP Direc

دانلود از Youtube دانلود فیلم سه بعدی فرامرز قهرمانی فر

............................

Maybe, you need MPEG4 Codec

Download MPEG4 Codec

_________________________________________

فتوکلیپ سه بعدی آناگلیف از حرم مطهر امام رضا (ع) با موسیقی محمد رضا علیقلی و صدای اذان مرحوم استاد مرحوم موذن زاده اردبیلی

3D Photo Clip from Holy Shrine Imam Reza(A.Z) .Exe in Zip file _ You need the Password that. Permission download for 3D Artists

Download 3D Movie فیلم سه بعدی و فتوکلیپ سه بعدی آناگلیف از حرم مطهر امام رضا (ع) با موسیقی محمد رضا علیقلی و صدای اذان مرحوم استاد مرحوم موذن زاده اردبیلی حجم فیلم سه بعدی 141 MB

Download from HTTP Direct
_________________________________________

نمونه ای از یک فیلم سه بعدی آناگلیف جهت آشنایی و آزمایش کیفیت عینک های سه بعدی آناگلیف - تابستان 1385

Ava and Mother - 720 x 480

Download 3D Movie دانلود فیلم سه بعدی - ساخته فــرامــرز  قــهرمانی فر حجم فیلم سه بعدی MB 50.9

استفاده از این فیلم با ذکر منبع و توضیحات کامل با تبادل لینک مانعی نخواهد داشت.

Download from megaupload

Download from HTTP Direct

 

Maybe, you need MPEG4 Codec

Download MPEG4 Codec

_________________________________________

انیمیشن سه بعدی ایستاده

نوعی دیگر از نمایش فیلم های سه بعدی و انیمیشن های سه بعدی که از سال 2008 میلادی رایج شده است با تکنیکی پیچیده تر از سایر فیلم های سه بعدی ساخته و به نمایش درمیآید. این نوع از فیلم های سه بعدی بیشتر جنبه تبلیغاتی داشته و بهترین راه برای نمایش سه بعدی احجام میباشد، بطوری که بیننده بطور کاملا واقعی سوژه و احجام را در مقابل خود میبیند. برای نمایش این فیلم های سه بعدی لازم است که ویدئوپروجکشن بصورت کاملا عمودی در بالا و به سمت پایین نصب شود تا با موقعیت بیننده سازگار شده و بر حسب نقطه گریز پرسپکتیو دید ناظر با فیلم هماهنگ شود. با بزرگنمایی تصویر حجم به نمایش درآمده نیز بزرگتر رویت خواهد شد و بنابراین لازم است موقعیت بیننده نیز تغییر کند. در اینجا لازم به ذکر می باشد که تصویر روی پرده ای که در سطح زمین نصب شده است به نمایش درمیآید و برعکس آنچه که در سینمای سه بعدی معمولی موضوع فیلم از روبروی بیننده به صورت سه بعدی دیده می شود، در اینجا همه چیز مانند سن تئاتر از روی زمین بلند شده و به صورت برجسته و کاملا قابل لمس ظاهر می شود.
در اینجا نیز نمونه ای را جهت دانلود ارائه نموده ام.

Download 3D Movie انیمیشن سه بعدی آناگلیف ایستاده حجم فیلم سه بعدی MB 13.3

استفاده از این فیلم با ذکر منبع و توضیحات کامل با تبادل لینک مانعی نخواهد داشت.

Download from megaupload

Download from HTTP Direct

Maybe, you need MPEG4 Codec

Download MPEG4 Codec

_________________________________________

 


 

 

 

 

Subscribe